Vol. VIII

Anarchoiris

TSKC's Ashuni Pérez interviews Mexican illustrator and tattooing goddess Ana Capicúa! (English translation included below)

“Hoop”

“Hoop”

¿Cómo te describirías en tres palabras?

Fauve (fiera), de rancho, intuitiva

Eres de México pero ahora vives en España. ¿Ves mucha diferencia entre los mundos de arte de estos países?

Yo soy de una ciudad pequeña llamada Morelia, podría decir que en allí el arte es más tradicional en cuanto a técnica y estilos. Aún así con Internet y el acceso a otros imaginarios lxs artistas están generando contenidos nuevos, bastante contemporáneos e interesantes. En la ciudad de México si que hay mucha movida artística en general.

La diferencia con España existe obviamente al ser países diferentes (tanto económicamente como culturalmente). Creo que cada país genera su propio arte partiendo del contexto sociohistórico. Lo único que sí me gustaría es que lxs artistas mexicanxs tuvieran las mismas oportunidades que se pueden encontrar en países europeos.

¿Echas de menos México?

Si, aunque te terminas adaptando, aun así no hay día que no añore la comida y a mi familia.

¿Cómo empezaste con la ilustración? ¿Dibujabas de pequeña?

Si, dibujaba de pequeña, tampoco mucho pero si recuerdo que lo hacía. Después de adolescente tenía el sueño secreto de estudiar diseño de modas y esto me llevó a no parar de dibujar (aunque solo fueran modelos con ropa.) Ya después, a los 18 cuando tuve que decidir que estudiar me metí a Bellas Artes, ahora con la idea de hacer performance, sin embargo el dibujo siempre estuvo acompañándome. Para mi dibujar era por catarsis, hasta que un día decidí (o me encontré) con que podía usarlo para otras cosas como la ilustración, el cómic, el tattoo, etc…

Hay peña que dice que es imprescindible dibujar digitalmente pero les fastidia y acaban tirando el tablet por la ventana porque no consiguen lo que quieren. ¿Eres mas de dibujar en digital o analógico?

Ambas, a mi personalmente me costó mucho dibujar en tablet, como que no sentía que mis trazos fueran fluidos. La cosa es que a la hora de imprimir los dibujos que hacía a mano los colores se opacaban mucho y entonces tuve que pasarme a lo digital, por lo menos para colorear. Ahora lo que hago es bocetar a mano y después digitalizar, debo confesar que me he alejado bastante de la pintura y otras técnicas analógicas, pero creo que es una etapa. Ya volveré.

Tu estilo es muy variada y difícil de etiquetar. A veces me recuerda de Lisa Frank y a otras veces de algún dibujo como Ren and Stimpy. ¿Qué tipos de cosas de influyen?

Si, mi estilo es difícil pero yo creo que es por que aún no llego a él concretamente. Como he mencionado antes nunca tuve la idea de dibujar, sino que vino solo. También a pesar de haber estudiado bellas artes me considero más autodidacta. Entonces nunca he estado en un sitio donde me ayudaran a desarrollar un estilo sólido, poco a poco he ido tirando de donde he podido dentro de mis posibilidades.


Curiosamente crecí con Lisa Frank y Ren and Stimpy, ya que lo mencionas, y justo podría decir que mis influencias principales a la hora de dibujar fueron todos los cartoons que veía de pequeña en los 90s. Ahora mismo, creo que me influencia más el art brut, fauve, naïve y el lowbrow; sin embargo, creo que los personajes psicodélicos o imaginarios siempre van a ser recurrentes en mis dibujos.

“Fluya”

“Fluya”

¿Que es tu ambiente preferido para crear? ¿Te gusta poner música y fumar o eres más de silencio y miradas a la ventana para pensar?

Me gusta trabajar en sitios con luz natural, para mi lo ideal es estar en un coworking con más gente ya que eso me centra (soy muy distraída). De forma más íntima me gusta salirme a la calle con una libreta, sentarme en el piso y dibujar sin pretensión de nada. De estas escapadas callejeras han salido muchas ideas y dibujos que personalmente me gustan mucho.

Me encanta tus fanzines, son súper ingeniosas y graciosas. ¿De dónde vienen las ideas para los fanzines?

Depende, hay fanzines que surgen del formato y la técnica, ósea si tengo ganas de hacer serigrafía pienso en algo exclusivo para la técnica. Hay otros como “El taxi” que surgen de emociones fuertes que tengo y que el cuerpo me pide exorcizar.

¿Tienes algún consejo para la gente quien quiere empezar con serigrafía?

Tener paciencia, las primeras impresiones no siempre salen como las imaginábamos. Es un proceso fácil pero que requiere seguir ciertos pasos y al principio puede parecer complicado. Les diría que no se desanimen, que prueben y disfruten el proceso.

También haces tatuajes y son molonas. ¿Cómo entraste en el mundo de tatuaje o fue el plan desde el principio?

Jajaja esta historia es curiosa. La verdad es que nunca pensé que fuera a tatuar. No es que no me gustaran los tattoos, solo que no me veía a mi con tattoos y menos haciéndolos. Todo fue por que en 2016 compartía estudio (en México) con varixs colegas, entre ellxs uno que tatuaba. Un día vino mi mejor amigo a tatuarse con el y yo bromeando les dije que si me dejaban hacer una linea, fue muy gracioso porque los dos se emocionaron (el tatuador y mi amigo) y me dijeron ¡Si hazlo! Yo me asuste, pero me presionaron tanto que termine haciendole unas letras (que quedaron fatal) en la espalda. La verdad es que cuando cogí la máquina e hice el tattoo sentí una emoción tan grande que al día siguiente me compre mi propio equipo para tatuar. Mis amigxs son muy majos, así que al día siguiente ya estaba tatuando a compas que me dejaban su piel aun sabiendo que no tenía ni idea, y bueno de ahí he ido aprendiendo sola ya que no he estado en estudios ni esas cosas.

El tema de esta edición el ‘Rainbow’, la cuarta edición en nuestro ano de colores. ¿En qué piensas cuando piensas de un arcoiris?

Los arcoiris me dan paz y me ponen contenta. También me hacen pensar en que la naturaleza es increíble, ósea puedo entender perfectamente el proceso científico sobre cómo se forma un arcoiris, pero el hecho de que existan me parece mágico.

¿Hay algunos colores que prefieres utilizar cuando trabajas?

Antes estaba muy centrada en colores fluorescentes y pasteles, ahora estoy abriéndome un poco más. Creo que puedo expresar cosas muy diferentes dependiendo del color.

¿Tienes algún trabajo entre manos al momento?

De momento algo concreto no, pero sí varios proyectos personales, quiero seguir customizando ropa a mano y en serigrafía,también estoy trabajando con una editorial pequeña una edición de Art Toy y personalmente me gustaría hacer un master en diseño, ya que me encuentro un poco perdida en cuanto a estilos y formatos.

¿Donde podemos ver mas de tu trabajo?

En Instagram @polvo_eres

“L”

“L”

Describe yourself in three words.

Wildcat (beast), country, intuitive

You’re from Mexico, but you currently live in Spain. Is there a big difference in the art worlds of the two countries?

I’m from a small city called Morelia, you could say that art there is more traditional in terms of technique and style. However, with the internet and access to other collective imagination, artists are generating new content that is quite contemporary and interesting. In Mexico City there are generally a lot of artistic happenings.

The difference between Spain exists obviously because they are two different countries (economically as much as culturally.) I think that every country generates its own art apart from the socio historical context. The only thing I would like is for Mexican artists to have the same opportunities that can be found in European countries.

Do you miss Mexico at all?

Yes, but you adapt, still no day goes by that I don’t yearn the food or my family.

How did you get started with illustration? Did you draw when you were a kid?

Yes, I drew as a kid, not very much but I remember that I drew.  Afterwards, as a teenager, I had the secret dream of studying fashion design and that made me draw non-stop (even though it was just models with clothes.) Then later when I was 18 and had to decide what to study I enrolled in Fine Arts, now with the idea of doing performance; however, drawing always followed me. For me drawing was a catharsis, until one day I decided (or I found) that I could use it for other things like illustration, comics, tattoos, etcetera…

Some people say it’s crucial to be able to draw digitally, but get so frustrated while doing it that they end up throwing their tablets out the window because they can’t get the results they want. Are you more of a fan of drawing digitally or analogically?

Both, for me personally it was really difficult to draw with a tablet in the beginning, as I didn’t feel like my lines were fluid. The thing is when it came to printing the drawings that I did by hand the colors became very opaque and so I had to change to digital, at least when coloring. Now what I do is sketch by hand and later digitize it, I should confess that I have moved away from painting and other analogical techniques quite a bit, but I think that it’s just as phase. I will return.

Your style is quite varied and difficult to label. At times, it reminds me of Lisa Frank and at others of a cartoon like Ren and Stimpy. What are some of your influences?

Yeah, my style is difficult but I think that it’s because I haven’t reach it specifically. As I mentioned before, I never had the idea to draw instead it just happened on its own. Also, despite studying Fine Arts I think of myself as self-taught. So, I have never been in a place where they helped me develop a solid style, bit by bit I’ve drawn from where I could inside of my possibilities.

Curiously, I grew up with Lisa Frank and Ren and Stimpy, now that you mention it, and I could say exactly that my main influences when drawing were the cartoons I saw when I was a kid in the 90s. Right now, I think I’m more influence by art brut, fauve, naïve and lowbrow; nevertheless, I think that psychedelic or imaginary characters will always be recurrent in my drawings.

“Fin”

“Fin”

What’s your favorite environment to create in? Are you fan of listening to music and smoking or are you more of the silence and staring out the window type?

I like working in spaces that have natural light. For me he ideal situation is being in a coworking with other people as that helps me concentrate (I am easily distracted.) In a more intimate sense, I like to go into the street with a notebook and sit on the floor and draw without any ambition. A lot of good ideas and drawings that I personally like a lot have come out of these street trips.

I love your zines, they’re really clever and funny. Where do you get your ideas for the zines from?

It depends. There are zines that arise from format and technique, like if I want to do serigraph I think of something exclusively for that technique. Then there are others like “El taxi” that arise from strong emotions that I have and that my body begs me to exorcize.  

Do you have any advice for people who are just starting out with serigraphy?

Be patient. The first prints don’t always come out the way we had imagined. It’s a simple process but it requires certain steps and in the beginning it can seem complicated. I would tell them not to get discouraged, to try and enjoy the process.

You also do tattoos and they’re super cool. How did you get into tattooing or was that the plan all along?

Hahaha, this is a funny story. The truth is that I never thought I would tattoo. It’s not because I didn’t like tattoos, just that I didn’t see myself with tattoos and even less so doing them. It all happened because in 2016 I shared a studio (in Mexico) with various colleagues, one of which tattooed. One day, my best friend came to get a tattoo from him and I jokingly told them to let me draw a line. It was really funny because they both got really excited (the tattoo artist and my friend) and they said, Yes, do it! I got scared, because they pressured me so much that I ended up writing some letters (that looked horrible) on his back. The truth is when I grabbed the machine and did the tattoo, I felt such an immense emotion that the next day I bought my own tattoo equipment. My friends are really nice, so the next day I was already tattooing friends who lent me their skin even though they knew I had no idea what I was doing and from there I’ve gone along learning by myself as I have never been in studios or any of those things.

The theme of this issue is ‘Rainbow’, the fourth in our Year of Colors. What do you think of when you think of a rainbow?

Rainbows give me a sense of peace and they make me happy. They also make me think that nature is incredible, like I can perfectly understand the scientific process behind how a rainbow is formed, but the fact they exist seems like magic to me.

Are there any colors you prefer to use when you work?

Before I was really focused on fluorescent colors and pastels, now I’m opening up a bit more. I think that I can express very different things depending on the color.

Do you have any projects in the pipeline at the moment?

For the moment, nothing concrete, but yes various personal projects. I want to continue customizing clothes by hand and with serigraph. I am also working with a small editorial to make an edition of Art Toy and personally I’d like to do a Master’s in design, now that I feel a bit lost in terms of styles and formats.

Where can we see more of your work?

On Instagram @polvo_eres